سرخط خبرها

گفتگو با عوامل نمایش «آن روز موعود» | چراغ تئاتر مشهد در هر وضعیتی باید روشن باشد

  • کد خبر: ۱۵۹۶۵۶
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
گفتگو با عوامل نمایش «آن روز موعود» |  چراغ تئاتر مشهد در هر وضعیتی باید روشن باشد
نمایش «آن روز موعود» چند روزی است که اجراهایش را در تماشاخانه استاد انوشیروان ارجمند پردیس تئاتر مستقل آغاز کرده است.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ این نمایش اولین تئاتری محسوب می‌شود که چراغ اجرا‌ها را در سال ۱۴۰۲ در مشهد روشن و مسیر را برای دیگر گروه‌های تئاتری باز کرده است.

ایمان لقمانی کارگردانی نمایش «آن روز موعود» و سپهر ملاحسینی نویسندگی نمایشنامه آن را برعهده داشته است؛ نمایشی درام و خانوادگی که درباره درگیری‌های خانواده منفرد است. امیر محاسبتی، حسین علی رستمی، علی رضا بازشاد، مصطفی معصومی، علی حاجی آبادی، ساندرا یحیی زاده، مسعود حیدری و سجاد علی آبادی بازیگرانی هستند که در نمایش «آن روز موعود» به ایفای نقش پرداخته اند. ایمان لقمانی، کارگردان، و امیر محاسبتی، بازیگر نمایش، در گفتگو با ما توضیحات بیشتری درباره این اثر ارائه کرده اند و از نحوه آماده سازی «آن روز موعود» برای اجرا‌های عمومی گفته اند.

نمایشی درام و خانوادگی

ایمان لقمانی، کارگردان نمایش «آن روز موعود»، درباره داستان اثر خود بیان می‌کند: فضای کار خانوادگی و درباره یک ازدواج است. پدر خانواده نیز به بهانه‌های مختلف می‌خواهد این ازدواج را به هم بزند.
او یادآور می‌شود: هرچند نمایش داستانی درام دارد، اما در برخی صحنه‌های کوتاه، فضای کار کمدی می‌شود.

لقمانی درباره نام این نمایش نیز توضیح می‌دهد: اسم نمایش در ابتدا «آن روز موعود که بالاخره می‌آید» بود که برای جذاب‌تر شدن آن را کوتاه کردیم. آن روز موعود در واقع به یک روز خاص که همان روز عروسی پسر خانواده است اشاره دارد.
این کارگردان با اشاره به مراحل طی شده برای آماده سازی نمایش «آن روز موعود» خاطرنشان می‌کند: ما جلسات تمرین را از اواخر سال ۱۴۰۰ شروع کردیم و می‌خواستیم مهر و آبان ۱۴۰۱ کار را روی صحنه ببریم که شرایطش فراهم نشد. دراین بین چند نفر هم از گروه جدا شدند و دوباره اجرا‌ها به تعویق افتاد تا به فروردین امسال رسیدیم.

لقمانی که پیش ازاین نیز در سال ۱۳۹۶ اثری را روی صحنه برده است، درباره متن نمایش «آن روز موعود» می‌گوید: من یک روز به سپهر ملاحسینی، نویسنده نمایش، گفتم می‌خواهم اثری را روی صحنه ببرم، اما متن ایرانی تکراری و متن‌های خارجی را نمی‌خواهم کار کنم و دوست دارم اثری «اورجینال» را روی صحنه ببریم، یعنی متنی که خودمان نوشته باشیم. سپهر چند متن در اختیار من گذاشت که در میان آن‌ها داستان‌هایی اپیزودیک وجود داشت که ما دو اپیزود را با هم ترکیب کردیم و متن «آن روز موعود» شکل گرفت.

او دلیل بی رغبتی کارگردانان برای انتخاب متن‌های جدید و ایرانی را نداشتن اعتمادبه نفس و همچنین کم بودن تعداد نویسندگان خوب در مشهد می‌داند. به گفته لقمانی نویسندگان خوبی هم که در مشهد حضور دارند، با گروه‌های جوان همکاری نمی‌کنند.
این کارگران یادآور می‌شود: به نظر من نمایشنامه‌های خارجی، به فرهنگ ما نزدیک نیستند و نمی‌توانیم حال و هوای نمایشنامه را به درستی درک کنیم؛ بنابراین همیشه ترجیح من انتخاب یک نمایشنامه جدید ایرانی است که درباره وضعیت روز جامعه نوشته شده باشد.
لقمانی ادامه می‌دهد: نمایشنامه ما با اتفاقات روز جامعه گره خورده است، چون بالاخره درگیری یک پدر با فرزندش را نشان می‌دهد و اینکه پدر از ترس تنها شدن هرکاری می‌کند.

او درباره نقطه عطف نمایشش نیز بیان می‌کند: به نظر من نمایش «آن روز موعود» فارغ از اینکه بخواهد حرف خاصی به مخاطب بزند و او را نصیحت کند، در وهله اول تماشاگر را سرگرم می‌کند که این مهم‌ترین عنصر یک نمایش است.
کارگردان «آن روز موعود» درباره همکاری خود با گروهی جوان نیز بیان می‌کند: من ترجیح می‌دهم با هم نسلی‌ها و هم دوره‌های خودم کار کنم. در این نمایش هم تنها برای نقش پدر به سراغ استاد محاسبتی که بازیگری تمام عیار هستند رفتم و بقیه اعضای گروه همگی از نسل جدید تئاتر هستند.

استقبال چشمگیر از «آن روز موعود»

لقمانی با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از نمایش «آن روز موعود» می‌گوید: تقریبا ظرفیت صندلی‌های همه اجرا‌های ما تا به امروز تکمیل بوده است. حتی در برخی از روز‌ها خارج از ظرفیت هم بلیت فروخته ایم.
این کارگردان ادامه می‌دهد: باتوجه به تعطیلی طولانی مدت اجرا‌های نمایش، خود من توقع این میزان استقبال را نداشتم، ولی گویا مردم منتظر اجرا‌ها و تشنه تئاتر بوده اند. به گفته او اگر اثر خوبی روی صحنه برود، تماشاگران در هر شرایطی از آن استقبال خواهند کرد.

لقمانی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره تعطیلی اجرا‌های تئاتر در سال گذشته خاطرنشان می‌کند: هربار اتفاقی در کشور رخ می‌دهد، تئاتر تعطیل می‌شود، درحالی که سایر مشاغل به فعالیت هایشان ادامه می‌دهند. این درحالی است که تئاتر در هر شرایط و وضعیتی باید اجرا شود.
او یادآور می‌شود: اگر گروهی تنها برای تفریح تئاتر کار می‌کند، بحثش جداست. این گروه‌ها می‌توانند کارشان را تعطیل کنند، ولی وقتی به تئاتر به عنوان یک شغل نگاه می‌کنیم، باید در هر شرایطی آن را دنبال کنند.

این کارگردان ابراز امیدواری می‌کند که بقیه گروه‌های نمایشی هم فعالیتشان را شروع کنند تا دوباره اجرا‌های نمایش در مشهد رونق بگیرد.
لقمانی درباره چالش‌هایی که برای تبلیغات با آن‌ها روبه رو بوده اند نیز می‌گوید: ما بیشتر میان دوستان خودمان اطلاع رسانی کردیم، چون باور داریم کاری اگر خوب باشد، مردم نفس به نفس آن را تبلیغ می‌کنند.
او ادامه می‌دهد: البته تبلیغاتی هم در فضای مجازی داشتیم و در کافی شاپ‌ها و میان دانش آموزان نیز پوستر پخش کردیم که قطعا در جذب مخاطبان بی تأثیر نبوده است.

به نظر لقمانی در وضعیت فعلی مهم‌ترین تبلیغات، تبلیغات مجازی است و تبلیغات فیزیکی مانند نصب بنر و پخش پوستر تأثیرگذاری کمتری دارد، چون بیشتر مردم همیشه گوشی موبایل دستشان است.
این کارگردان تأکید می‌کند: اگر فضای استفاده از نرم افزار‌هایی مانند اینستاگرام و تلگرام بازتر شود و پلتفرم‌های مختلفی در اختیار ما قرار گیرد، قطعا راحت‌تر می‌توانیم تبلیغات کنیم و مخاطبان را به سالن‌ها بکشانیم.

ایفای نقش پدر

امیر محاسبتی، بازیگر پیشکسوت تئاتر مشهد، درباره نقش خود در نمایش «آن روز موعود» توضیح می‌دهد: من نقش پدری خرمافروش را بازی می‌کنم که عقایدش را تحمیل می‌کند و دوست دارد خانواده اش همیشه کنارش باشند. او همسرش را به خاطر بیماری از دست داده است و دو پسر دارد که یکی از آن‌ها می‌خواهد ازدواج کند و به تهران برود.

این هنرمند ادامه می‌دهد: «آن روز موعود» یک درام اجتماعی است که مراحل آماده سازی اش نزدیک به هشت ماه به طول انجامید؛ زمانی هم که آماده شد، به دلیل تعطیلی اجرا‌های تئاتر نتوانستیم آن را روی صحنه ببریم. از طرف دیگر برای رزرو سالن هم با مشکل روبه رو بودیم تا اینکه در نهایت امسال توانستیم اجراهایمان را آغاز کنیم.
محاسبتی درباره حضورش در این نمایش می‌گوید: من متن کار را دوست داشتم و از طرفی کارگردان نمایش هم ایده‌های جدیدی در سر داشت؛ بنابراین تصمیم گرفتم حضور در نمایش «آن روز موعود» را بپذیرم. بسیار هم برای نقشم زحمت کشیدم، چون نقشی بسیار خاص با ویژگی‌های خاصی است.

او که پیش ازاین در تئاتر نقش پدر را ایفا نکرده است، یادآور می‌شود: ایفای نقش پدری سنتی که با اتفاقات جدیدی روبه رو شده است، برای من جذاب و چالشی بود. شاید تنها نقشی بود که بعد از سال‌ها روی آن بسیار کار کردم و اتود زدم.
محاسبتی با اشاره به استقبال خوبی که از نمایش «آن روز موعود» صورت گرفت، بیان می‌کند: با وجود تعطیلی تئاتر، تماشاگران از نمایش ما در این چند شب استقبال خیلی خوبی کردند و سالن هر شب مملو از تماشاچی بود.

این هنرمند ادامه می‌دهد: من باور دارم روح تماشاچی نیاز به دیدن نمایش دارد و الان زمان آن رسیده است که مردم با تئاتر آشتی کنند و اهالی تئاتر و هنرمندان جوان را تنها نگذارند. مردم باید از نمایش‌ها حمایت و سالن‌ها را پر کنند تا تئاتر بار دیگر مثل گذشته فراگیر شود.
او با تأکید بر ضرورت پای کار آمدن گروه‌های مختلف نمایشی خاطرنشان می‌کند: حضور تماشاچی به هنرمند روحیه می‌دهد و نفس تماشاچی است که بازیگر تئاتر را زنده نگه می‌دارد. اگر تماشاچی نباشد، چیزی از تئاتر و هنرمندانش باقی نمی‌ماند.

این هنرمند که در نمایش «آن روز موعود» با یک گروه جوان همکاری کرده است، یادآور می‌شود: نسل جدید تئاتر را جوانان بااستعداد و آتیه داری تشکیل می‌دهند که تئاتر را خوب می‌شناسند. «آن روز موعود» هم اثر جذابی است که توسط گروهی جوان و آینده دار کار شده است.
محاسبتی ادامه می‌دهد: نسل ما چراغ تئاتر را روشن نگه داشت و باید آن را تحویل این جوانان خوش فکر بدهد.
او درباره فعالیت‌های دیگرش نیز بیان می‌کند: به تازگی بازی در سریال «آسوده باش» را به پایان رساندم و قرار است برای یک سریال شش قسمتی هم جلوی دوربین مصطفی آزاد بروم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->